Automatische poorten worden gebruikt om de toegang tot een beveiligd gebied te controleren. Meestal worden automatische poorten gebruikt bij de ingang van de faciliteit en worden ze gebruikt om de toegang van voertuigen op en buiten de site te regelen. Een fabriek kan bijvoorbeeld een automatische poort gebruiken bij de hoofdingang. Alle voertuigen die de fabriek binnenkomen en verlaten, moeten dit via de automatische poort doen. Automatische poorten worden ook gebruikt in binnenruimtes binnen een faciliteit. Automatische poorten worden bijvoorbeeld vaak gebruikt aan de binnenkant van een parkeergarage om de parkeerplaatsen voor werknemers te scheiden van de openbare ruimtes van de garage.
Automatische poorten bestaan uit twee basiscomponenten:
Poort: De poort is het fysieke object dat wordt verplaatst om de poortopening te blokkeren. De meeste automatische poorten die in commerciële toepassingen worden gebruikt, zijn gemaakt van sierijzer of ketting schakelmateriaal en zijn meestal ontworpen om te passen bij het hekwerk naast de plaats waar de poort is geïnstalleerd.
Poortaandrijving: De poortaandrijving is de machine die de automatische poort in en uit de poortopening beweegt. Hekaandrijvingen zijn elektrisch aangedreven en kunnen ketting aangedreven, tandwiel aangedreven of hydraulisch zijn, afhankelijk van het type aandrijving.
Er zijn zes soorten veelgebruikte automatische poorten. Deze omvatten de schuifpoort, vrijdragende poort, draaipoort, verticale liftpoort, verticale draaibare liftpoort, bi-vouwpoort en slagboomarmpoort. Hieronder volgt een korte beschrijving van elk type poort:
De schuifpoort is waarschijnlijk het meest gebruikte type automatische poort in lichte commerciële toepassingen.
De schuifpoort wordt parallel aan de binnenkant van het hek gemonteerd en schuift horizontaal heen en weer over de poortopening. De schuifpoort gebruikt rollen aan de onderkant van de poort om deze te ondersteunen. Deze rollen rijden meestal langs een metalen baan die langs de grond over de poortopening is geïnstalleerd. Schuifpoorten worden ook wel "rolpoorten" of "V-spoorpoorten" genoemd.
Omdat dit type automatische poort gebruik maakt van rollen die over de grond moeten lopen, kunnen er problemen optreden als de rollen geblokkeerd raken door sneeuw, ijs of puin. De rollen kunnen ook een bron van wrijving zijn, waardoor de poort operator harder moet werken om de poort te openen en te sluiten. Vanwege deze problemen raden sommige fabrikanten van poortaandrijvingen het gebruik van schuifpoorten af.
De vrijdragende poort is vergelijkbaar met de schuifpoort, maar gebruikt geen rollen die over de grond schuiven om deze te ondersteunen. In plaats daarvan wordt de vrijdragende poort ondersteund door rails die langs de binnenkant van de hekstructuur lopen. Deze poort dankt zijn naam aan het feit dat de poort "uitkragend" (hangt over) de poortopening. Vrijdragende poorten moeten veel breder zijn dan schuifpoorten om een sectie langs de omheiningsconstructie te bieden waar de automatische poort wordt ondersteund. Dit gedeelte wordt een "tegengewicht" genoemd en is meestal minstens de helft van de breedte van de poortopening zelf
Vrijdragende poorten worden over de poortopening opgehangen vanaf het tegengewicht, zonder dat er rollen over de grond lopen om wrijving te bieden of te worden belemmerd. Hierdoor worden vrijdragende poorten als veel betrouwbaarder beschouwd dan schuifpoorten en worden ze vaak gebruikt voor zware en industriële, automatische poort toepassingen.
Draaipoorten zijn aan één kant scharnierend en zwaaien open en dicht als een deur. Draaipoorten leggen typisch een boog van 90 graden af tussen hun open en gesloten posities. Draaipoorten kunnen bestaan uit een enkele of dubbele vleugel en kunnen naar binnen of naar buiten draaien.
Draaipoorten worden het meest gebruikt als automatische poorten in residentiële toepassingen vanwege hun lage kosten en installatiegemak. Omdat draaipoorten over een grote boog bewegen, moet er ruimte beschikbaar zijn om voertuigen die de poort naderen vrij te laten terwijl de poort opent of sluit. De zwenkboog van de poort vereist ook extra veiligheidsoverwegingen om te voorkomen dat mensen of voertuigen worden geraakt of bekneld raken door de automatische poort.
Automatische poorten kunnen wel 9.000 kilo of meer wegen en kunnen reizen met snelheden tot een meter per seconde of sneller. Als gevolg hiervan kunnen automatische poorten ernstige materiële schade, letsel of overlijden veroorzaken. Daarom is het uiterst belangrijk dat veiligheidsoverwegingen worden opgenomen bij het plannen van elk type automatische poortinstallatie.
Garagedeuren worden al tientallen jaren gebruikt in woningen als een handige manier om de inhoud van de garage te beschermen. Veel oudere huizen hebben garagedeuren die handmatig moeten worden geopend en gesloten, wat onhandig kan zijn voor de huiseigenaren en ook gevaarlijker in het gebruik. Als u de kwaliteit van uw huis wilt verbeteren, zijn er een paar redenen om een automatische garagedeur te installeren.
Door uw garagepoort te automatiseren, hoeft u zich geen zorgen te maken over frequente reparaties die het hele jaar door nodig zijn. Oudere garagedeuren die handmatig zijn, kunnen onderdelen hebben die snel verslijten, waardoor u meer kunt uitgeven voor reparatie van garagedeuren in Las Vegas. Een geautomatiseerde deur functioneert beter en heeft ook minder onderhoud nodig.
Huiseigenaren geven de voorkeur hun garagepoort te automatiseren vanwege het hoge gemak dat ze elke dag bieden. Of u nu uw voertuig in de garage parkeert of aan projecten werkt met uw gereedschap in de ruimte, het is gemakkelijker om het gebouw in en uit te gaan met een geautomatiseerde functie die aanwezig is. U hoeft zich geen zorgen te maken dat u voldoende kracht heeft om de garagedeur op te tillen of elke keer zachtjes te sluiten als u haast heeft, waardoor u tijd en energie kunt besparen door uw garagepoort te automatiseren.
Wat kost garagepoort automatiseren?